RADOŚĆ EWANGELII SIŁĄ ODNOWY KOŚCIOŁA

26 listopada 2013 roku; W ogłoszonej we wtorek w Watykanie adhortacji “Evangelii gaudium”, będącej podsumowaniem zeszłorocznego synodu biskupów na temat nowej ewangelizacji, Franciszek zaprezentował swoją wizję Kościoła, którą głosi od wyboru na konklawe. Położył nacisk na to, że trzebaodzyskać oryginalną świeżość Ewangelii„, znajdującnowe drogii kreatywne metody” jej głoszenia. Nie można „więzić Jezusa w nudnych schematach” – przestrzegł papież.

RADOŚĆ EWANGELII SIŁĄ ODNOWY KOŚCIOŁAJego zdaniem konieczne jest „duszpasterskie i misyjne nawrócenie, które nie może zostawić rzeczy takimi, jakie są”. Franciszek wskazał na pilną potrzebę reformy strukturalnej Kościoła, by stał się on bardziej misyjny, a także „nawrócenia papiestwa”, by „było bardziej wierne znaczeniu, jakie chciał nadać mu Jezus Chrystus” i odpowiadało wyzwaniom nowej ewangelizacji.

Papież wyraził opinię, że episkopaty mogą przyczynić się do realizacji postulatu większej kolegialności. Wśród priorytetów Franciszek wymieniłzdrową decentralizacjęKościoła i dodał, że w tym kontekście zmianie muszą ulec nawyki, które nie są bezpośrednio związane z Ewangelią, lecz sązakorzenione w historii„. Kolejny postulat nowego papieża to “kościoły z otwartymi drzwiami”, by ludzie, którzy „poszukują” nie spotykali się z „zimnem”. „Także drzwi sakramentów nie powinny zamykać się z byle jakiego powodu” – oświadczył Franciszek. W jego opinii Eucharystia nie jest „nagrodą dla doskonałych”, ale „wielkodusznym lekarstwem i pokarmem dla słabych”. Papież powtórzył, że woli Kościół “zraniony i brudny”, który wychodzi na ulice od Kościoła „zatroskanego o swą centralną rolę, który zamyka się w plątaninie obsesji i procedur”.

Franciszek zaapelował do wszystkich ochrzczonych o to, by z wigorem i dynamizmem nieśli innym miłość Jezusa. Ta „stała misja” zdaniem papieża ma na celu to, by przezwyciężyć wielkie zagrożenie w świecie obecnym, jakim jest „popadnięcie w indywidualistyczny smutek”.

W papieskim dokumencie jest też wiele praktycznych porad dla duchowieństwa.

Kazania, stwierdził, muszą być krótkie i „pozytywne”, nie mogą przypominać referatu czy wykładu. Należy w nich używać słów, które „rozpalają serca”. Papież zaapelował, by w kazaniu unikać „czystego moralizatorstwa i indoktrynacji”.

Wśród wyzwań obecnych czasów Franciszek wskazałz gruntu niesprawiedliwysystem ekonomiczny, w którym dominujeprawo silniejszegoikultura odrzucenia„. “Ludzie wykluczeni nie są wykorzystywani, ale traktowani jak odpadki” – napisał papież. „Żyjemy w nowej niewidzialnej tyranii, niekiedy wirtualnej” rynku, który jest „czczony jak bóg” – napisał papież. Podkreślił, że rządzą tam spekulacja finansowa, „rozgałęziona korupcja” i „egoistyczne oszustwa podatkowe”.

Franciszek potępił również w adhortacji ataki na wolność religijną i prześladowanie chrześcijan. Poprosił „pokornie” kraje islamskie o to, by zagwarantowały wolność religijną chrześcijanom. Położył też nacisk na to, że rodzina przeżywa “głęboki kryzys kulturowy”.

Przypominając o wkładzie małżeństwa w społeczeństwo podkreślił, że „postmodernistyczny i zglobalizowany indywidualizm sprzyja stylowi życia, który wynaturza więzy rodzinne”.

Wskazał, że najbardziej bezbronne i niewinne są nienarodzone dzieci, „którym dziś chce się odmówić ludzkiej godności„. Odnosząc się do aborcji Franciszek zastrzegł, że nie należy oczekiwać, że Kościół zmieni stanowisko w tej sprawie. „Nie jest wyrazem postępu utrzymywanie, że rozwiązuje się problemy, eliminując ludzkie życie” – napisał.

Papież przypomniał słowa Jana Pawła II o tym, że Kościół nie może być na marginesie walki o sprawiedliwość. “Dla Kościoła opcja na rzecz ubogich jest bardziej kategorią teologiczną niż socjologiczną” – zaznaczył Franciszek.

Powtórzył swe pamiętne słowa z pierwszych dni pontyfikatu: „Dlatego proszę o Kościół ubogi i dla ubogich. Oni mogą nas wiele nauczyć„. “Dopóty dopóki nie zostaną rozwiązane w radykalny sposób problemy ubóstwa, nie zostaną rozwiązane problemy świata”- ocenił. W opinii papieża „polityka, tak bardzo szkalowana, jest jedną z najcenniejszych form miłosierdzia”. “Modlę się do Pana, by obdarował nas większą liczbą polityków, którzy naprawdę będą mieli w sercu życie biednych” – wyznał Franciszek w adhortacji apostolskiej, którą można uznać za pierwszy jego wielki manifest.

Opracowano na podstawie publikacji ze strony: www.franciszkanie.esanok.pl

 

26 listopada 2013|