OJCIEC ŚWIĘTY PAPIEŻ FRANCISZEK CZŁOWIEKIEM ROKU

19 lipca 2013 roku; Papież Franciszek na okładce Vanity Fair. Wybór Jezuity na Papieża, nie tylko wśród wierzących, rozbudził wiarę w rewolucyjne zmiany w Kościele Katolickim. Ojciec Święty, Papież Franciszek już od pierwszego dnia pontyfikatu zdobył serca wiernych swym altruizmem i skromnością. Debata dotycząca zmiany oblicza Kościoła rozgorzała na dobre, nawet w mediach, których tematyka znacząco odbiega od religijnych rozważań. Jednym z nich jest wpływowy włoski magazynVanity Fair„, który umieścił Ojca Świętego Papieża Franciszka na okładce włoskiej edycji pisma oraz uznał go zaMężczyznę Roku 2013„.

To pierwszy taki przypadek, w którym głowa Kościoła Katolickiego zajmuje miejsce na okładce kultowego magazynu.

 

Ojciec Święty człowiekiem roku 1Ojciec Święty Papież Franciszek na okładce „Vanity Fair”

Pojawienie się Ojca Świętego na okładce „Vanity Fair” wzbudziło dyskusję również w świecie mody. Głos w sprawie zabrała projektantka Venturini Fendi oraz dziennikarka „ The New York Times” Suzy Menkes.

Włoska moda nie od dziś słynie z przepychu i epatowania bogactwem. Minimalizm i prostota nigdy nie stanowiły domeny mediolańskiego Fashion Weeku. Czy podczas pontyfikatu ceniącego skromność i pokorę Papieża, włoska moda straci nieco blichtru i ekstrawaganckiego charakteru?

Suzy Menkes już dostrzegła wpływ Papieża Franciszka na świat mody. Za przykład podaje dwa włoskie domy mody: Valentino i Dolce & Gabbana. Pierwszy z nich w ostatnim sezonie zaprezentował długie, proste suknie przypominające tradycyjne stroje kardynalskie. Kultowa czerwona kreacja straciła nieco swej zadziorności, zyskując klasyczny, surowy charakter. Podobna sytuacja dotyczy kolekcji duetu Dolce & Gabbana na jesień-zimę 2013/14.

Projektanci nie ukrywają odwołań do estetyki typowej dla południowo-włoskich kościołów i strojów zakładanych podczas sakramentów świętych.

Ojciec Święty człowiekiem roku 2

W Rzymie zapanował nowy duch. To ewidentne, że od kiedy przywitaliśmy nowego Papieża, zaczynamy powracać do pierwotnego Chrześcijaństwa. Ludzie zwracają uwagę na znaczenie, a prawdziwym znaczeniem mody jest wyrażanie samego siebie. Poszukujemy odpowiednich materiałów i tworzyw, które pozwolą prawdziwej osobowości wyjść na światło dzienne – mówi Venturini Fendi, projektantka marki Fendi, słynącej z ekskluzywnych futer i pożądanych przez cały świat skórzanych torebek.

Może właśnie nadszedł czas, aby skupić się na innych rzeczach i nadać modzie nowe znaczenie. Kobiety ubierają się coraz bardziej etycznie. Takiego Papieża potrzebujemy właśnie teraz – dodaje.

Projektantka stojąca za marką sprzedającą luksusowe produkty zwraca uwagę na potrzebę bardziej etycznego i świadomego podejścia do mody? Może to oznaczać, że wpływ Papieża na branże odzieżową wcale nie jest naciąganym tematem, lecz realną, długofalową zmianą.

Poprzedni Papież, Benedykt XVI prezentował zupełnie inne podejście do kwestii ubioru. Uwielbiał buty Prady oraz perfekcyjnie wykonane z wysokiej, jakości tkanin stroje. Ojciec Święty Papież Franciszek nie przywiązuje uwagi do dóbr materialnych. Mało interesują go drogie ubrania, markowe samochody czy wyszukane potrawy. Czy świat mody na stałe ulegnie nowej filozofii i zerwie z epatowaniem bogactwem i wzbudzaniem niezdrowego pożądania?

19 lipca 2013|