NASZE PIELGRZYMOWANIE

W dniu 14 czerwca 2013 roku wyruszyliśmy na kolejną ogólnopolską pielgrzymkę członków Akcji Katolickiej na Jasną Górę. Pierwszym etapem pielgrzymki było zwiedzanie nowo powstałego Centrum Jana Pawła II w Krakowie-ŁagiewnikachNie lękajcie się”, szczególnie jego Sanktuarium. Ksiądz przewodnik zapoznał nas z historią powstania Centrum.

Nasze pielgrzymowanie 1W dolnej części, w Kościele Relikwii znajdują się relikwie Błogosławionego. Jest to ampułka z krwią Papieża, zamknięta w szklanej szkatule, która została umieszczona wewnątrz marmurowego ołtarza stojącego pośrodku ośmiobocznego Kościoła Relikwii. Na marmurowej posadzce świątyni umieszczone są herby Jana Pawła II, papieża Benedykta XVI i kardynała Stanisława Dziwisza, a na ścianach obrazy przedstawiające Ojca Świętego wizytującego najbardziej znane sanktuaria maryjne na świecie.

Nasze pielgrzymowanie 2Mieliśmy też możliwość pomodlić się przy płycie z grobu Jana Pawła II, która znajduje się w Kaplicy Kapłańskiej. Na płycie umieszczony jest relikwiarz w formie otwartego Ewangeliarza, którego strony przewracał wiatr w czasie pogrzebu Papieża.

W Kaplicy jest też papieski krzyż pastoralny, mitra oraz ornat, którego używał Ojciec Święty. Zwiedziliśmy też inne kaplice i oratoria zlokalizowane wokół środkowego kościoła.

Następnie pojechaliśmy do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. O godzinie 11-tej w Kaplicy Klasztornej przy łaskami słynącym obrazie Jezusa Miłosiernego i grobie świętej siostry Faustyny, rozpoczęła się Msza św., którą sprawował nasz Asystent ks. Andrzej Szkoła. Po Eucharystii każdy z nas przyklęknął i ucałował relikwie Świętej. Kilka miłych chwil spędziliśmy na rozmowie z siostrą Szczęsną, zakonnicą Sercanką, (prywatnie ciocia naszej pani prezes POAK), która specjalnie przybyła na naszą Mszę św. Wspólne zdjęcie przed Kaplicą, uwieczniło to spotkanie.

W południe spotkaliśmy się w Kaplicy Matki Bożej Bolesnej, zwanej Kaplicą Słowacką, (jest darem Kościoła słowackiego), z siostrą ze Zgromadzenia Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia, która przybliżyła nam historię powstania Sanktuarium w Łagiewnikach.

Później przeszliśmy do poszczególnych kaplic, które mieszczą się w dolnej części bazyliki w Łagiewnikach – Kaplica siostry Faustyny, Kaplica Świętych Obcowania, Kaplica Grekokatolicka św. Andrzeja Apostoła oraz Kaplica Krzyża Świętego, modląc się i oglądając wystrój wnętrza. Następnie w Bazylice przed ołtarzem głównym odmówiliśmy Koronkę do Bożego Miłosierdzia. Pozostały czas pobytu wypełniony był szczególnie modlitwą przed Najświętszym Sakramentem w Kaplicy Wieczystej Adoracji oraz zwiedzaniem muzeum poświęconego siostrze Faustynie, wejściem na wieżę widokową po pokonaniu 315 schodów, (nieliczni wyjechali windą), jak też spożyciem ciepłego posiłku.

W godzinach południowych wyruszyliśmy w dalszą drogę do Częstochowy. Po zakwaterowaniu się w dwu osobowych pokojach w nowo wybudowanej części „D” Domu Pielgrzyma im. Jana Pawła II i krótkim odpoczynku, skierowaliśmy kroki do Kaplicy Matki Bożej, aby pokłonić i przywitać się z Tą, do której pielgrzymowaliśmy – Pani Jasnogórskiej, Czarnej Madonny. Zwiedziliśmy też przepięknie odrestaurowany kościół pod wezwaniem Znalezienia Krzyża Świętego i Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, znajdujący się obok Kaplicy Matki Bożej. Stąd swoje kroki skierowaliśmy na wały Jasnej Góry, aby odprawić nabożeństwo Drogi Krzyżowej, której rozważania prowadził ksiądz Andrzej Szkoła. Do godziny 21-szej każdy  z pielgrzymów zagospodarował sobie czas wolny. O tej godzinie spotkaliśmy się
w kaplicy Cudownego Obrazu na Apelu Jasnogórskim, którego rozważania prowadził ks. bp Mariusz Leszczyński, Asystent Ogólnopolskiej Akcji Katolickiej. Następnie w Kaplicy Matki Bożej rozpoczęło się całonocne czuwanie przed obrazem Pani Jasnogórskiej, które po raz dziesiąty prowadziła Akcja Katolicka diecezji sandomierskiej.

Druga część pielgrzymki rozpoczęła się w sobotę o godzinie 5.30 odśpiewaniem Godzinek, a następnie udziałem w Mszy św. w Kaplicy Cudownego Obrazu. Po wspólnym śniadaniu odwiedziliśmy ciekawe miejsca znajdujące się na terenie Jasnej Góry. Byliśmy w skarbcu, gdzie zgromadzone są dary zwane wotami, o różnym charakterze i wymowie. Kolejnym miejscem była sala, gdzie można obejrzeć 18 obrazów Jerzego Dudy Gracza stanowiących Golgotę Jasnogórską. Część z nas, po zaliczeniu 516 stopni schodów wąskiej wieży, miała możliwość z góry popatrzeć na Jasną Górę i Częstochowę.

O godz. 9-tej w Katedrze Częstochowskiej rozpoczęło się spotkanie członków Akcji Katolickiej z całej Polski, podczas którego do zebranych wygłosił słowo pasterskie Metropolita Częstochowski ks. abp Wacław Depo i ks. bp Mariusz Leszczyński. Głos zabrała też pani Halina Szydełko, prezes KIAK oraz prezes brytyjskiej Akcji Katolickiej. Po zakończonym spotkaniu pielgrzymi wyruszyli na Jasną Górę, aby na Błoniach uczestniczyć w Mszy Świętej koncelebrowanej, pod przewodnictwem ordynariusza Diecezji Świdnickiej bp Ignacego Deca, przy udziale bp Mariusza Leszczyńskiego oraz wielu kapłanów, Asystentów Akcji Katolickiej. Biskup świdnicki wygłosił też kazanie, które poświęcił pogłębianiu wiary, zwłaszcza w dzisiejszych, tak bardzo trudnych czasach. Na zakończenie liturgii Pani Halina Szydełko odmówiła w imieniu wszystkich członków Stowarzyszenia akt zawierzenia Matce Bożej dzieła Akcji Katolickiej. Głównym celem pielgrzymowania członków i sympatyków Akcji Katolickiej do Częstochowy była ekspiacja za znieważenie Cudownego Wizerunku Pani Jasnogórskiej.

Po zakończeniu uroczystości częstochowskich wyruszyliśmy w dalszą drogę. Naszym celem było Sanktuarium w Kałkowie – Godowie, zwane „Małym Licheniem”. O godzinie 18-tej rozpoczęliśmy, pod kierunkiem pani przewodnik, skrócone zwiedzanie Maryjnego Sanktuarium na ziemi świętokrzyskiej. Przechodząc w kierunku Golgoty, mijaliśmy różne ptaki i zwierzątka mini ogrodu zoologicznego. Przed ołtarzem polowym wysłuchaliśmy historii powstania tego Sanktuarium. Później weszliśmy do wnętrza Golgoty Świętokrzyskiej, „martyrologii narodu polskiego widzianej poprzez tajemnice zbawienia”. Jest w niej zapisana najnowsza historia Polski. Rozpoczyna ją tablica ze zdjęciami tych, którzy 10 kwietnia 2010 roku zginęli w Smoleńsku. Kolejno przechodziliśmy przez oratoria, poświęcone znanym Polakom, np. Oratorium ks. Jerzego Popiełuszki. Po pewnym czasie, pokonując wiele schodów, weszliśmy na piątą kondygnację budowli, gdzie ustawiony jest 15 metrowy krzyż. Z górnej platformy rozpościera się widok na przepiękne okolice oraz na zabudowania na terenie Sanktuarium – na kościół parafialny, stacje Drogi Krzyżowej, na budynki hospicjum i domu dla osób starszych oraz na wioskę dzieci niepełnosprawnych.

Historię dziejów Ziemi Świętokrzyskiej oraz historię parafii i Sanktuarium w Kałkowie, przybliżyła nam Panorama Świętokrzyska. Przy akompaniamencie muzyki pielgrzymi poznają wspaniałych bohaterów związanych z tą ziemią i z tym miejscem. Jest to widowisko lalkowe.

Kończąc pobyt w Małym Licheniu, modliliśmy się w kościele Matki Bożej Bolesnej, Pani Ziemi Świętokrzyskiej, przed obrazem, który jest kopią obrazu Matki Bożej Licheńskiej.

Pełni wrażeń i z „naładowanymi akumulatorami” w godzinach nocnych wróciliśmy do naszych rodzin.